Wie zijn auto wil laten stralen als nieuw, komt al snel uit bij polijsten. Wel is er vaak twijfel over hoe veilig polijstmiddel eigenlijk is voor de lak van je auto? Kan verkeerd gebruik schade veroorzaken en hoe weet je of jouw autolak geschikt is voor een polijstbeurt?
In deze blog leggen we precies uit hoe dit zit aan de hand van praktische tips en antwoord op veelgestelde vragen zodat je op basis hiervan de juiste keuze kunt maken.
Hoe werkt polijstmiddel en wat doet het met autolak?
Polijstmiddel bevat fijne schuurdeeltjes die een klein laagje van de lak verwijderen. Hiermee worden krasjes, oxidatie, wasstraat sporen en doffe plekken weg geslepen, waardoor het oppervlak weer egaal en glanzend wordt.
Hierbij is het van belang om zorgvuldig aan de slag te gaan omdat je echt iets van de lak afhaalt. Moderne laklagen zijn vaak dunner waarbij extra aandacht noodzakelijk is.
Een polijstmiddel op zich veroorzaakt geen schade, zolang het op de juiste manier wordt toegepast. Vaak is het verkeerd gebruiken van de middelen dat tot problemen leidt. Hierbij kun je denken aan te veel druk, verkeerde pads of het gebruik van een ongeschikte machine.
Kan polijsten daadwerkelijk schade veroorzaken aan de autolak?
Het is zeker mogelijk dat wanneer polijstmiddel niet goed wordt gebruikt je schade kan oplopen. In plaats van glans en herstel, kan fout polijsten leiden tot:
- zichtbare hologrammen of doffe vegen
- door polijsten van de blanke laklaag
- microkrassen of swirls
- ongelijke kleur of glansverlies
De schade is vaak pas goed zichtbaar in zonlicht. Zeker bij auto’s met donkere kleuren vallen foutjes snel op. Het risico op schade door niet goed te polijsten ligt dus niet in het product zelf, maar in de manier waarop wordt gepolijst.
Hoe weet ik of mijn lak dik genoeg is om te polijsten zonder schade?
Een professionele detailer gebruikt een lakdiktemeter om van te voren te bepalen hoeveel ruimte er beschikbaar is om te polijsten. De gemiddelde fabriekslaag bestaat uit drie lagen: primer, kleur en blanke lak. Die laatste is vaak maar 30 tot 50 micron dik. Dat is minder dan een mensenhaar.
Zonder een meting kun je dit nooit weten en kan het dus gevaarlijk zijn voor je lak. Vragen waar je rekening mee moet houden is of je bijvoorbeeld eerder je auto heb laten polijsten? Of is de auto herspoten?
Dit soort factoren beïnvloeden hoeveel marge er nog is. Bij professioneel auto polijsten is het meten standaard onderdeel van het proces waardoor je zeker weet dat je geen schade toebrengen aan je auto.
Hoe veilig is polijstmiddel?
Polijstmiddel van hoge kwaliteit die vaak wordt gebruikt bij professionele car detailers, zijn dusdanig ontwikkeld zodat je kan polijsten zonder krassen te krijgen. Veel moderne middelen zijn diminishing abrasives (schurende deeltjes die kleiner worden naarmate je langer polijst). Hierdoor neemt de schuurkracht automatisch af waardoor de schade wordt beperkt.
Toch blijft gelden voor de veiligheid van het polijstmiddel dat overmatig gebruik niet goed is. Onervaren gebruikers lopen meer risico op fouten en vooral met roterende machines of compounds. Doe je het voor de eerste keer? Dan is de kans aanwezig dat je krassen op je auto krijgt.
Zelf polijsten of het laten doen door een professional?
Zelf polijsten lijkt aantrekkelijk, maar zoals je reeds hebt kunnen lezen brengt het risico’s met zich mee. Niet alleen vanwege de techniek, maar ook door het gebrek aan kennis over laktype, eerdere behandelingen en het productgebruik.
Als je besluit te kiezen voor rofessioneel polijsten dan betekent dit:
- gebruik van lakdiktemeters
- correcte pad- en machinekeuze
- afgestemde polijstmiddelen per laksoort
- gecontroleerde omgeving zonder stof of zonlicht
Hierdoor zul je bij professioneel auto polijsten een duidelijk verschil in eindresultaat zien ten opzichte wanneer je het zelf doet. Daarnaast ook niet geheel onbelangrijk is het ook een stuk veiliger voor je auto.
Hoe vaak kun je een auto polijsten?
Hoe vaak je een auto kunt polijsten hangt af van hoe vaak de lak al behandeld is en hoe dik de blanke laklaag nog is. Een auto met originele lak kun je in principe 1 tot 3 keer polijsten gedurende zijn levensduur. Te vaak of te agressief polijsten kan de lak blijvend dunner maken, met doffe plekken of zelfs metaal blootstelling tot gevolg.
Bij Nieveen Car Detail houden we altijd rekening met de historie van de auto en geven we eerlijk advies over wat er technisch nog mogelijk is zonder risico.
Wat zijn de gevolgen van verkeerd polijsten?
Bij verkeerd polijsten van een auto zie je vaak schade die de lak er onregelmatig of dof laat uitzien. In ernstige gevallen kan de blanke lak volledig verdwijnen, waardoor je te maken krijgt met een openliggende kleurlak Dit kan in een later stadium resulteren in oxidatie, vervaging of roest.
In sommige gevallen moet de hele panelen herspoten worden om het te corrigeren. Voorkomen is dus echt beter dan genezen.
Wanneer is polijsten een verstandige keuze?
Als je lak dof oogt, fijne krasjes heeft of zijn oorspronkelijke glans mist, is polijsten een uitstekende manier om de lak weer tot leven te brengen. Zeker in combinatie met een keramische coating zorgt dit voor een langdurige bescherming en diepe glans.
Laat je auto altijd eerst beoordelen door een professional. Die ziet in een oogopslag of er risico’s zijn en of polijsten de juiste oplossing is.