Hoe zelf auto polijsten?
Ga snel naar:

    Voordat we ingaan op de stappen van auto zelf polijsten, gaan we het eerst hebben over wat praktische tips. Voor een veilig en strak resultaat werk je in de schaduw of binnen en het liefst binnen een koele ruimte. Hierbij heb je verschillende producten nodig zoals een dual action polijstmachine, foam pads in minstens drie hardheden, twee soorten polijstmiddel (correctie en finish), microvezeldoeken, autoklei met smeermiddel, maskeertape, een ontvetter of panel wipe en bij voorkeur een inspectielamp. 

    Een laagdiktemeter is verstandig om risico’s te minimaliseren bij oudere of eerder bewerkte lak. Een dual action machine is voor beginners veruit het veiligst. Dit is een roterende machine vraagt meer ervaring.

    Zoals je wellicht al kunt lezen is zelf auto polijsten aardig complex en dat is ook de reden dat veel mensen besluiten om het uit te besteden naar ons. Wij helpen je graag voor het mooiste resultaat. 

    Zelf auto polijsten stappenplan

    Stap 1: Auto wassen en kleien

    Als eerst is het verstandig om je auto te wassen met water voor een streeploos resultaat. Verwijder daarbij vastzittend vuil met klei en smeermiddel zodat je geen vervuiling in de pad hebt. Het advies hierbij is om altijd panel-voor-panel te wassen en droog na elk paneel opnieuw.

    Stap 2: Afplakken en testspot bepalen

    Vervolgens is het tijd om af te gaan plakken en om testposts te plakken. Plak kwetsbare delen zoals rubbers en naden af. Begin altijd met een testspot van ongeveer 40×40 cm. 

    Start met de lichte combinatie van pad en polish. Als je ziet dat de correctie niet het resultaat is dat je wilt, ga je een stap grover. Zo beperk je onnodige lak afname en hou je controle over je auto.

    Stap 3: Corrigeren met dual action

    Als je alles goed hebt afgeplakt en de auto schoon hebt gemaakt is het nu taak om een kleine hoeveelheid polijstmiddel op de pad aan te brengen. Verdeel het vervolgens op lage stand en werk vervolgens langzaam met rechte, kruislings overlappende banen. 

    Houd hierbij de pad vlak, gebruik lichte tot matige druk en laat de machine het werk doen. Na enkele bewegingen veeg je de plek af en inspecteer je het met licht. Herhaal waar nodig of ga een stap grover indien de lak aankan.

    Stap 4: Verfijnen voor maximale glans

    Vervolgens stap je nu over op een finishing polish en zachte pad om micro sluiers te verwijderen. 

    Deze stap gaat iets sneller. Let op, hierbij blijft het belangrijk om gecontroleerd en in kleine vlakken te werken. Controleer onder verschillende lichtbronnen op hologrammen en waas. Zijn deze nog aanwezig? Dan is het advies om deze weg te polijsten.

    Stap 5: Ontvetten en beschermen

    Ontvet het paneel zodat oliën geen vals beeld geven, breng daarna bescherming aan. Hierbij kun je denken aan een hoogwaardige wax voor snelle glans, een sealant voor langere standtijd of een keramische coating wanneer je ervaring hebt met ontvetten, aanbrengen en uitpoetsen in strikte secties. 

    Als je echt optimaal resultaat wilt voor de lange termijn is het aan te raden om te kijken naar een keramische coating door ons. Wij zorgen ervoor dat je gepolijste werk verzilverd wordt zodat je lang van je auto in optimale staat kunt genieten.

    Stap 6: Nazorg en onderhoud

    Tot slot is het goed om voortaan met emmers en een zachte handschoen je auto te wassen en daarbij roterende borstels in wasstraten te vermijden. Het regelmatig onderhouden verlengt het resultaat, maar kost natuurlijk ook wat extra tijd.

    Veelgemaakte fouten van beginners

    Een van de veelgemaakte fouten van beginners is dat ze te grof beginnen, te veel product gebruiken, in de zon werken of met schuinen of vieze pads werken. 

    Ons advies is altijd om in koele ruimte te gaan werken met schone pads. Reinig je pads tussendoor en werk met geduld. Snelheid is namelijk iets wat de kwaliteit van de polijst sessie verslechtert en dat wil je absoluut voorkomen.

    Krassen verwijderen bij zelf auto polijsten

    Polijsten verwijdert of maskeert krassen in de blanke lak. Ondiepe krassen en swirls verdwijnen vaak volledig. Grove of diepe krassen die door de blanke lak heen gaan, vragen spot reparatie of spuiten. 

    Als tip geven we mee om te kijken of een kras minder zichtbaar is wanneer het paneel nat i. Is dat het geval? Dan is de kans groot dat correctie of verfijning resultaat geeft.

    Handmatig polijsten of elektrisch polijsten

    Een van de vragen die men vaak heeft is of het verstandig is om met de hand of elektrisch te gaan polijsten. 

    Het grote voordeel van met de hand polijsten is dat je kleine plekjes kunt aanpakken en op een veilige manier ervaring op kunt doen. Wil je toch je hele auto in één keer gaan polijsten? Dan is een dual action machine veel consistenter en makkelijker. Deze roterende machine corrigeert sneller, maar is daarbij wel foutgevoeliger en daarom minder geschikt voor onervaren polijsters.

    Auto polijsten kosten zelf doen

    Een startset voor auto polijsten met dual action machine, padkit, twee polishes, doeken, klei en ontvetter komt vaak uit tussen enkele honderden euro’s, afhankelijk van merk en kwaliteit. 

    Professioneel laten doen loopt op door arbeidsuren en het aantal correctie stappen. Bij slechts een correctie betaal je vaak enkele honderden euro’s en elke extra stap kost extra. Een ding is zeker, als je besluit het uit te besteden, weet je zeker dat je hoge kwaliteit krijgt en dat is uiteindelijk waar je het voor doet. 

    Veelgestelde vragen

    Kan ik mijn auto zelf polijsten zonder speciale ervaring?

    Ja, mits je met een dual action machine, milde middelen en een testspot werkt. Neem de tijd, werk koel en laat randen met rust. Voor roterend polijsten is ervaring nodig. Mocht je dit niet hebben, is het aan te raden om polijsten uit te besteden.

    Hoe vaak is het nodig om een auto te polijsten?

    Zo weinig mogelijk. Goed wassen, beschermen en onderhouden beperkt nieuwe krasjes. Corrigeer alleen wanneer swirls of dofheid zichtbaar zijn en begin dan weer met een milde aanpak.

    Wat is het verschil tussen polijsten en waxen?

    Polijsten corrigeert mankementen in de blanke lak. Bij waxen of sealen beschermt en versterkt de glans maar verwijdert geen krassen.

     

    Andere interessante blogs voor jou

    hondengeur uit auto

    Je stapt in, start de motor en daar is het weer: die typische hondengeur in je auto. Zeker na een regenachtige wandeling kan de lucht hardnekkig blijven hangen. In dit artikel laat ik je zien wat echt werkt om hondengeur uit auto te verwijderen. Je krijgt een...

    doffe koplampen

    Je kent het vast. In het donker lijken je lampen minder ver te schijnen en bij nat wegdek voelt het zicht gewoon niet goed. Grote kans dat je te maken hebt met doffe koplampen. Dat ziet er niet alleen vermoeid uit, het is ook onveiliger en kan invloed hebben op de...

    zwart kunststof auto herstellen

    Zijn de zwarte kunststof delen van je auto vaal grijs of vlekkerig geworden en vraag je je af of je dat ooit nog netjes krijgt? Geen zorgen, dit is een bekend probleem door zon, regen en agressieve shampoos. In dit artikel laat ik je precies zien hoe je zwart...

    motorblok reinigen

    Zie jij ook tegen het schoonmaken van je motorblok op, terwijl je merkt dat vuil, vet en stof zich langzaam opstapelen rondom het blok en de kabels? Met een rustig stappenplan, de juiste producten en een paar slimme trucs is motorblok reinigen echt goed zelf te doen....

    roest behandelen auto

    Je ziet een bruine waas langs de wielrand of een blaasplekje op de deur en je denkt meteen aan uitstel wordt afstel. Begrijpelijk, want roest lijkt klein maar kan je plaatwerk snel aantasten. In dit artikel laat ik je zien hoe roest ontstaat, hoe je het herkent en...

    hars verwijderen auto

    Je parkeert even onder een boom en later zie je die plakkerige spetters op de lak. Je wrijft erover en het voelt stroperig en hardnekkig. Herkenbaar. In dit artikel laat ik je zien hoe je veilig en effectief hars verwijdert zonder krassen te maken of de lak dof te...

    vogelpoep verwijderen auto

    Je komt bij je auto en ziet zo’n witte, grauwe vlek op de motorkap of het dak. Herkenbaar en vooral frustrerend. Vogelpoep staat niet alleen slordig, het kan ook echt schade veroorzaken aan je lak, zeker in de zon. In dit artikel laat ik je precies zien hoe je...

    rooklucht uit auto

    Kocht je een mooie tweedehands, maar elke rit herinnert de geur je aan de vorige rokerige eigenaar? Je bent niet de enige. Rooklucht uit een auto krijg je zelden weg met alleen een geurtje. In dit artikel laat ik je zien hoe je de oorzaak aanpakt en de geur écht...

    lakschade herstellen

    Je parkeert de auto, loopt een rondje en ziet ineens een kras of een steenslagpit. Balen, want lakschade springt meteen in het oog en kan op termijn zelfs roest veroorzaken. Gelukkig is veel schade prima te herstellen, vaak sneller en voordeliger dan je denkt. In dit...

    autoruiten schoonmaken

    Ken je dat moment dat de zon laag staat en je ineens door een waas kijkt of dat je in het donker last hebt van schittering op de voorruit Het lijkt schoon tot het licht er schuin op valt. In dit artikel laat ik je zien hoe je autoruiten snel en streeploos schoon...