Voordat we ingaan op de stappen van auto zelf polijsten, gaan we het eerst hebben over wat praktische tips. Voor een veilig en strak resultaat werk je in de schaduw of binnen en het liefst binnen een koele ruimte. Hierbij heb je verschillende producten nodig zoals een dual action polijstmachine, foam pads in minstens drie hardheden, twee soorten polijstmiddel (correctie en finish), microvezeldoeken, autoklei met smeermiddel, maskeertape, een ontvetter of panel wipe en bij voorkeur een inspectielamp.
Een laagdiktemeter is verstandig om risico’s te minimaliseren bij oudere of eerder bewerkte lak. Een dual action machine is voor beginners veruit het veiligst. Dit is een roterende machine vraagt meer ervaring.
Zoals je wellicht al kunt lezen is zelf auto polijsten aardig complex en dat is ook de reden dat veel mensen besluiten om het uit te besteden naar ons. Wij helpen je graag voor het mooiste resultaat.
Zelf auto polijsten stappenplan
Stap 1: Auto wassen en kleien
Als eerst is het verstandig om je auto te wassen met water voor een streeploos resultaat. Verwijder daarbij vastzittend vuil met klei en smeermiddel zodat je geen vervuiling in de pad hebt. Het advies hierbij is om altijd panel-voor-panel te wassen en droog na elk paneel opnieuw.
Stap 2: Afplakken en testspot bepalen
Vervolgens is het tijd om af te gaan plakken en om testposts te plakken. Plak kwetsbare delen zoals rubbers en naden af. Begin altijd met een testspot van ongeveer 40×40 cm.
Start met de lichte combinatie van pad en polish. Als je ziet dat de correctie niet het resultaat is dat je wilt, ga je een stap grover. Zo beperk je onnodige lak afname en hou je controle over je auto.
Stap 3: Corrigeren met dual action
Als je alles goed hebt afgeplakt en de auto schoon hebt gemaakt is het nu taak om een kleine hoeveelheid polijstmiddel op de pad aan te brengen. Verdeel het vervolgens op lage stand en werk vervolgens langzaam met rechte, kruislings overlappende banen.
Houd hierbij de pad vlak, gebruik lichte tot matige druk en laat de machine het werk doen. Na enkele bewegingen veeg je de plek af en inspecteer je het met licht. Herhaal waar nodig of ga een stap grover indien de lak aankan.
Stap 4: Verfijnen voor maximale glans
Vervolgens stap je nu over op een finishing polish en zachte pad om micro sluiers te verwijderen.
Deze stap gaat iets sneller. Let op, hierbij blijft het belangrijk om gecontroleerd en in kleine vlakken te werken. Controleer onder verschillende lichtbronnen op hologrammen en waas. Zijn deze nog aanwezig? Dan is het advies om deze weg te polijsten.
Stap 5: Ontvetten en beschermen
Ontvet het paneel zodat oliën geen vals beeld geven, breng daarna bescherming aan. Hierbij kun je denken aan een hoogwaardige wax voor snelle glans, een sealant voor langere standtijd of een keramische coating wanneer je ervaring hebt met ontvetten, aanbrengen en uitpoetsen in strikte secties.
Als je echt optimaal resultaat wilt voor de lange termijn is het aan te raden om te kijken naar een keramische coating door ons. Wij zorgen ervoor dat je gepolijste werk verzilverd wordt zodat je lang van je auto in optimale staat kunt genieten.
Stap 6: Nazorg en onderhoud
Tot slot is het goed om voortaan met emmers en een zachte handschoen je auto te wassen en daarbij roterende borstels in wasstraten te vermijden. Het regelmatig onderhouden verlengt het resultaat, maar kost natuurlijk ook wat extra tijd.
Veelgemaakte fouten van beginners
Een van de veelgemaakte fouten van beginners is dat ze te grof beginnen, te veel product gebruiken, in de zon werken of met schuinen of vieze pads werken.
Ons advies is altijd om in koele ruimte te gaan werken met schone pads. Reinig je pads tussendoor en werk met geduld. Snelheid is namelijk iets wat de kwaliteit van de polijst sessie verslechtert en dat wil je absoluut voorkomen.
Krassen verwijderen bij zelf auto polijsten
Polijsten verwijdert of maskeert krassen in de blanke lak. Ondiepe krassen en swirls verdwijnen vaak volledig. Grove of diepe krassen die door de blanke lak heen gaan, vragen spot reparatie of spuiten.
Als tip geven we mee om te kijken of een kras minder zichtbaar is wanneer het paneel nat i. Is dat het geval? Dan is de kans groot dat correctie of verfijning resultaat geeft.
Handmatig polijsten of elektrisch polijsten
Een van de vragen die men vaak heeft is of het verstandig is om met de hand of elektrisch te gaan polijsten.
Het grote voordeel van met de hand polijsten is dat je kleine plekjes kunt aanpakken en op een veilige manier ervaring op kunt doen. Wil je toch je hele auto in één keer gaan polijsten? Dan is een dual action machine veel consistenter en makkelijker. Deze roterende machine corrigeert sneller, maar is daarbij wel foutgevoeliger en daarom minder geschikt voor onervaren polijsters.
Auto polijsten kosten zelf doen
Een startset voor auto polijsten met dual action machine, padkit, twee polishes, doeken, klei en ontvetter komt vaak uit tussen enkele honderden euro’s, afhankelijk van merk en kwaliteit.
Professioneel laten doen loopt op door arbeidsuren en het aantal correctie stappen. Bij slechts een correctie betaal je vaak enkele honderden euro’s en elke extra stap kost extra. Een ding is zeker, als je besluit het uit te besteden, weet je zeker dat je hoge kwaliteit krijgt en dat is uiteindelijk waar je het voor doet.
Veelgestelde vragen
Kan ik mijn auto zelf polijsten zonder speciale ervaring?
Ja, mits je met een dual action machine, milde middelen en een testspot werkt. Neem de tijd, werk koel en laat randen met rust. Voor roterend polijsten is ervaring nodig. Mocht je dit niet hebben, is het aan te raden om polijsten uit te besteden.
Hoe vaak is het nodig om een auto te polijsten?
Zo weinig mogelijk. Goed wassen, beschermen en onderhouden beperkt nieuwe krasjes. Corrigeer alleen wanneer swirls of dofheid zichtbaar zijn en begin dan weer met een milde aanpak.
Wat is het verschil tussen polijsten en waxen?
Polijsten corrigeert mankementen in de blanke lak. Bij waxen of sealen beschermt en versterkt de glans maar verwijdert geen krassen.